Sudilah menjadi teman

Sabtu, 26 Disember 2009

Hakikatnya Serupa Walaupun Nampak Berbeza


Seperti penyapu dalam gambar diatas .. hakikatnya penyapu tetap penyapu, walaupun bentuk dan rupanya cukup berbeza ..Sapu lidi mungkin berasal dari kampung ,manakala penyapu satu lagi dari bandar..Tapi sebagai penyapu..ia memainkan peranan yg sama jua..(iaitu sapu sampah).

Nampak macam sepasang kekasih bermadu kasih dibawah pokok pula..

Sebagai manusia dibumi Allah ini , kita semuanya sama (yg membezakan cuma iman dan takwa) ..Pada hakikatnya manusia sendiri yg suka memberi perbandingan dan perbezaan antara mereka..(cantik ,hodoh,gemuk,kurus, miskin ,kaya dan banyak lagi.. ).


27 ulasan:

lynn-the gudigudigurl berkata...

betul tu kak
sangat suka entry ini

Muhamad Arif Bin Zaripin berkata...

best jgk entry ni...hehhehehe..penuh makna...

Syeeda Sobbihi berkata...

Salam kenalan!
Nice thought, kak! By the way, ade satu lagi benda yg nk dkt2 same function dgn penyapu..Vacuum! sama tapi tk serupa jugak..Hehe

AYU IDRIS berkata...

Salam Kak Zureen....
Setiap yang diciptakan Allah adalah sebaik-baik kejadian...hanya Dia yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu...siapalah kita untuk membeza-bezakan antara satu dengan yg lain.Namun itulah hakikat hidup di dunia-ada birokrasi, ada favouritisme, ada pilih kasih, ada perasaan dengki,iri hati...selagi kita bernama manusia!

Tirana berkata...

Antara dua darjat..hehehe

Doku berkata...

Setiap ciptaan ada hikmahnya..xkan dicipta sesuatu tanpa sebab dan musababnya.. Nice entri to be read in the morning :)

Suzi berkata...

salam zureen,
n3 pendek yg penuh makna...

nur berkata...

hehehe btol2. cntoh yg baik. pnyapu! hehehe

ain berkata...

dah jd lumrah alam bila masuk bab banding membanding ni!!!

Nine berkata...

yup setuju ngan kata2 nih..

azieazah berkata...

Orang tua-tua kata, penyapu takleh diguna utk pukul orang..nanti sial..

memang selalu begitu, bermatlamat yg sama, tapi cara dan teknik tak sama...

Zamz berkata...

emm kesimpulannya rajin2 la menyapu hehe

zureen @ mama berkata...

Thanks lynn..

zureen @ mama berkata...

Kadang-kadang sesekali berkias best juga Arif..

zureen @ mama berkata...

yelah Syeeda vacuum pun boleh sedut habuk juga ye..he3

zureen @ mama berkata...

Salam Ayu..namun begitulah kadang-kadang sifat manusia..

zureen @ mama berkata...

Kak Tirana..dah macam cerita ibu mertuaku pula....

zureen @ mama berkata...

Salam Doku..Thanks sudi singgah.

zureen @ mama berkata...

Salam Kak Suzi..(menghitung hari untuk kembali ke tanahair..)

zureen @ mama berkata...

Nur..entah camne boleh dpt idea dr penyapu pula..

ahmad fais ishak berkata...

sgt bkesan entry ni

zureen @ mama berkata...

kak Ain..dah siap persiapan sekolah..?

zureen @ mama berkata...

Salam Nine..

zureen @ mama berkata...

Salam Zamz..terima kasih sudi berkunjung..

Yelah rajin-rajinlah kemas rumah..

detektif cyber berkata...

wow..popularnye penyapu.....ahak..salam ukhwah....

detektif cyber berkata...

banyk makna yag tersurt dan tersirat......di sebalik penyapu...hohooh

Cik Emi berkata...

wah.. saya suka.. terpukul sekali.. heh.. terima kasih sesama mengingati.. :)