Sudilah menjadi teman

Rabu, 21 Januari 2009

Sebelum meminta org lain menerima diri kita seadanya..

Panjang betul title kali ini..

Sebelum kita meminta insan lain menerima diri kita seadanya ,adakah kita sendiri telahpun menerima diri kita sendiri seadanya????Tanyalah persoalan ini pada diri masing2..Contohnya bila kita meminta pasangan kita menerima diri kita yg gemuk seadanya..adakah kita sendiri telahpun terlebih dahulu menerima keadaan gemuk itu seadanya terlebih dahulu..Iskh mcm kena batang hidung sendiri pula..he3(masih tak mengaku pulak)

Actually itulah persoalan yg berlegar difikiran malam tadi..Ketika minum slps menjamu makan malam bersama ayah,mama ada mengadu sakit perut seharian dan selalu ketandas..Sebenarnya isnin lps mama ada minum teh utk memudahkan pergerakkan usus(pastu ada terulis gak boleh kurangkan berat badan he3)..Teh itu punyelah power kesannya,sakit perot sepanjang masa.Ayah punyelah bising bila dapat tahu..(yelah masa mama beli kat farmasi ayah takde ..he3,kes beli senyap2lah ni).. Ayah kata mana boleh makan sembarang bahaya,siap beri contoh isteri kawannya yg meninggal akibat mkn ubat kurus dr china..Ayah suruh mama stop minum teh tu..Katanya mungkin akan kurus but sbb sakit..(takotnya..)Kalau silap gaya buah pinggang boleh rosak tau..(MR.Chipsmore nanti sparekan buah pinggang you sebijik ye....mama tempah you punya awal2..he3)

Kata ayah yg penting kita kena menerima diri kita seadanya.Allah tak melihat paras rupa dan bentuk badan ,tapi melihat pada hati..(Dush3x).Kenalah buah nasihat ayah.Mama pun tanye ayah ,"So tak payah kuruskan badanlah ye?..Jawapan ayah yg power "Ayah tak pernah kisah mama gemuk atau kurus..mama yg sendiri kisah."Barulah mama perasan actually mama jer yg obsess dgn bdn sendiri padahal laki tak kisah pun..Ayah kata bila tiba satu tempoh usia ,luaran bukan penting lagi ,yg lebih penting hati.(.huhuhu)..Lagipun banyak lagi perkara yg lebih penting utk difikirkan dari isu badan itu..contohnya pendidikkan anak2..Yelah waktu tu mama dengar dengan khusyuk dan simpan dlm hati,karang seminggu dua sibuk obsess dgn berat lagi..(memang perangai semulajadi)..

Habis teh yg mama dah beli tu nak buat macamana??(Simpan ajelah dulu,karang bila "terlupa" buah nasihat ayah mlm tadi..mama bolehlah "terminum" balik..he3)

Buat ayah ,nanti kalau mama terlupa nasihat malam tadi..sila2lah ingatkan balik..Love you.

8 ulasan:

ku tak sempurna berkata...

untungnya dapat suami seperti itu... :D

but dont take for granted... :D

naz ilyn berkata...

salam kenal...

kita serupalah... sy baru tiga hari tak minum teh kuruskan badan... tak tahan nak membuang jer rasa macam semua isi perut nak terkeluar... satu lagi masalahnya kalau nak berjalan terpaksa berhenti cari tempat nak membuang...

p/s: betul ker boleh rosakkan buah pinggang... eeee takutnya nasib baik dah berhenti.

Mr Chipsmore berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Mr Chipsmore berkata...

aaa....kan dah dapat nasihat..kuang3x.. Watpe la obses sgt nak kurus... Buang jerlah teh tu, beli teh lain pulak...green tea ke..teh boh ker....hohoho

Zureen berkata...

nasihat kak suzi akan zureen ingat.thanks
Bila hubby baik kita jgn ambil kesempatan pula..he3

buat kak naz ilyn..zureen asal kulai he3..tapi duk s'gor..kena berhati2 dgn barangan menguruskan ni..takut bawa mudarat(kata hubby senam shj ubatnya..tapi hmm..mcm biasalah berbagai alasan akan zureen berikan he3)

utk Mr.Chipsmore..teh tarik boleh ke3..sedap sikit..

Zureen berkata...

utk akak yg blog kesukaan iaitu ku tak sempurna..thanks InsyaAllah zureen ingat pesan itu..

Imah Ishak berkata...

Hi Zureen,

Salam perkenalan jugak...bestnyer dpt husband camtu...husband kita pun tak kisah.

Tapi tu la dah kuat makan cam kita ni memang cepat naik badan..he he..

Will link u soon ok...

Sasha berkata...

biasalah org pompuan... obses dgn badan... kalau yg dah kurus pun nak kurus lg kalau bole... tp bab makan x reti2 nak slow down... hehehe...

betul zureen... kata husband you... jgn smbrangan ambil ubat2 kurus ni... makcik saya terlantar kat hospital gara2 bak kuruskan badan... yg paling baik... bersenam... bole kuruskan badan dan jauhkan mcm2 penyakit spt kanser.... dll... faedahnya byk tp kita ni selalu cari alasan bila nak bsenam... termasuklah saya ni... hehehe...

p/s: akan mulakan rutin senaman mulai minggu depan...